donderdag 1 september 2016

Ben jij een innernemer?





Ik heb een afwijking: boekendrift. 
Elke boekhandel maakt bij mij een quasi onweerstaanbare drang wakker om er binnen te stappen. Ik kom er zelfden buiten zonder een boek in de hand. Ik vind het zalig om te flaneren tussen de boekenrekken, mij daarbij laten leiden door mijn nieuwsgierige ogen, tot mijn blik spontaan halt houdt, aangetrokken door een titel of een beeld.

Zo ben ik vorige week toevallig binnen gestruind  in een boekenwinkel in Hulst. Mijn oog viel op een klein, dun boekje met als titel: “Maak werk van je leven. Een inleiding in innernemerschap”. Het speelse woord “innernemerschap” (mijn spellingchecker blijft hardnekkig proberen om er ondernemerschap van te maken) en het feit dat de tweede n in dat woord tegendraads in spiegelbeeld stond, deed me beslissen om het boekje naderbij te bekijken. (En uiteindelijk ook te kopen.)

Ik citeer uit de rugtekst: “Innernemerschap is van binnen naar buiten werken. De innernemer is het deel in jezelf dat risico’s durft te nemen, dat bereid is om het onderscheid tussen werk en leven van binnenin op te blazen. Het stuk in je dat er naar verlangt om je diepste drijfveren je dagelijkse leven te laten doordrenken.“

Het boek is opgebouwd rond drie korte, krachtige B-woorden: Bevraag, Belichaam, Bevrijd.

“Door je verlangen te blijven bevragen, belichaamd beslissingen te nemen en uiteindelijk jezelf te bevrijden van grip te willen houden op de uitkomst, maak je de ultieme promotie tot innernemer.”

Verder staat op de backcover een foto van de auteur, Geertje Cauwenbergh, in een dynamische pose. Met de mouwen opgestroopt lijkt het alsof ze, in een ware Cassius Clay-stijl, haar beide vuisten naast haar hoofd houdt om de strijd aan te gaan met het leven, maar het kan evengoed zijn dat ze gewoon de kraag van haar jasje rechtzet. Wat het ook is, de foto benadrukt dat Greetje van aanpakken weet. Dat doet ze bovendien met een brede glimlach.

Ik heb die zaterdagnamiddag het boekje (92 blz) in één ruk uitgelezen, op het terras van Paviljoen ’t Schor in Paal (Zeeuws-Vlaanderen) met een rustgevend wijds uitzicht op het land van Saeftinghe en de Schelde. Een plekje dat ik je - net zoals het boekje van Greetje - echt kan aanraden.

Hierna maar enkele van de vele zinnen die ik in het boekje heb aangestreept. (Ik lees altijd met een pen of potlood bij de hand. Zo kan ik me bij een tweede lezing laten leiden door de gemarkeerde passages.) Het boekje is echter zoveel rijker dan wat ik hier kan weergeven.

Voorwoord
  • Innernemerschap betekent namelijk je werk niet langer zien als time-out van het ‘echte leven’, maar juist als de zaaigrond waar je diepste ethische en spirituele overtuigen tot bloei kunnen komen.
  • De bedrijfsvoering van de innernemer wordt gekenmerkt door onvoorwaardelijke hartelijkheid.
  • Innernemers ontlenen hun succes niet aan bombarie en macht, maar aan openheid en overgave.
  • Innernemer zijn voelt kwetsbaar, onzeker, relevant, open en levendig. Ik zou niets anders willen.

Bevraag
“Wijsheid is wat werkt.” 
Clarissa Pinkola Estés
  • Sta even stil bij die woorden werk - veelbetekenende pauze - en leven.
  • Het liefste wil ik mijn leven ervaren als één geheel. Zonder time-outs in het echte leven.
  • Voor een innernemer zijn er geen breaks van het echte werk.
  • Maakt dat van mijn leven een sprookje? Helaas niet.
  • Een innernemer volgt haar passie niet, maar neemt haar mee.
  • Een innernemer bevraagt niet alleen wat ze doet, maar ook hoe ze het doet.

Belichaam
Krijgerschap is de bereidwilligheid om te voelen. 
Susan Piver
  • Inmiddels weet ik dat emoties meer met op hol geslagen gedachten te maken hebben dan met voelend vermogen; voelen is zintuigelijk heel dichtbij en heel simpel.
  • Herhaaldelijk maak ik de vergissing te veronderstellen dat als ik iets uitdenk en begrijp, ik het ook begrepen heb in de diepere zin.
  • Innernemerschap is durven uitstijgen boven de schijnveiligheid van je gedachtenwereld.
  • Volgens recent onderzoek duurt een emotie, gevoeld in je lichaam, gemiddeld zo’n anderhalve minuut. Anderhalve minuut! Maar door er verhalen en argumenten en redenen en vingerwijzingen aan toe te voegen kan die anderhalve minuut een uur gaan duren, een week of soms zelfs een leven lang.
  • Jezelf bevrijden uit het harnas van je gedachtenwereld herstelt je voedend vermogen. Het herstelt je lichaam als bondgenoot.
  • Contact maken met de directe ervaring van je leven, in plaats van het verhaal erover, maakt een gigantisch verschil.
  • De schakelaar omzetten van ‘bedenken’ naar ‘belichamen’ is simpel en iets wat je zelf kunt aanleren.

Bevrijd
Er zijn slechts twee manieren om je leven te leven: doen alsof niets een wonder is, en doen alsof alles een wonder is. Ik geloof in de laatste manier. 
Albert Einstein
  • De derde stap in innernemerschap is de ultieme tijdbesparende techniek. Hij houdt in dat je jezelf bevrijdt van de illusie dat je je leven moet of kunt beheersen. 
  • Het recept van je leven is ondoorgrondelijk. Je hebt nooit alle informatie. (…) Terwijl we dit conceptueel weten, is het opvallend hoeveel tijd we besteden aan het toch proberen de werkelijkheid naar onze hand te zetten.
  • Wetenschappers zijn het erover eens dat het universum -ons thuis- voor 85 procent bestaat uit donkere materie. De innernemer gaat echter een relatie aan met die 85 procent van de werkelijkheid. 
  • Geen uren zitten bakken in een harnas, maar je bevrijden uit je zompige gedachtenwereld en figuurlijk naakt rondrennen in de wilde rivier van je directe, lichamelijke ervaring. Flirten met het ongelofelijke mysterie waar je deel van uitmaakt, in plaats van het te ontkennen of negeren.

De geschiedenis spreekt voor zich: bereid zijn om voor schijnveiligheid te betalen met het opofferen van medemenselijkheid is de transactie die het donkerste uit ons menselijk arsenaal naar boven haalt. 

Meer op haar blog: www.WorkingYourLife.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten