dinsdag 25 februari 2014

Social media klimaatverandering in aantocht?

De inwoners van Zuid-West Engeland en Wales hebben afgelopen winter lijfelijk ervaren wat de desastreuse gevolgen zijn van de gevreesde “global warming”. Hoe de stormwinden en de bijhorende huizenhoge golven inbeuken op hun kwetsbare kuststrook. Hoe het wassende water van de Theems hun huizen binnenstroomt. De hele wereld zag de belden van een getormenteerd en verzopen eiland. Voor die mensen is de klimaatverandering geen fantasierijke fabel ontsproten uit het brein van wereldvreemde wetenschappers, zoals sommige lobby’s ons nog altijd willen doen geloven.

Verzuipen in de berichten
Alle verhoudingen in acht genomen heb ik een vergelijkbaar gevoel bij de impact van de sociale media op onze privacy en onze intermenselijke relaties. Het mobiele internet overspoeld ons dag en nacht. De onophoudelijke datastroom infiltreert ons leven via de deuren en spleten van onze pc’s, smart phones en tablets. Ons brein en  ons gemoed worden geen seconde rust meer gegund.

Een blik op de statistieken van Facebook en Youtube volstaat om te beseffen dat we mekaar verpletteren met onze berichten tsunami. Daarbij leven we met de illusie dat we die overvloed de baas kunnen door als een octopus te worstelen met verschillende berichtenstromen tegelijk. Mijn vroegere Vlerick collega professor dr. Theo Compernolle heeft een ontnuchterend boek geschreven over deze trend. Als psychiater trekt hij hard van leer tegen de mentale schade van het het multitasken.

Doe zelf de test
Neem een blanco blad papier en een chronometer. Verdeel het blad in drie kolommen.
De bedoeling is dat je meet hoe lang het duurt om in de eerste kolom van boven naar onder de cijfers van 1 tot 26 te noteren, in de tweede kolom onder mekaar afwisselend een vierkant een cirkel en een driehoek te tekenen tot je onderaan bij het cijfer 26 bent gekomen en om in de derde kolom alle letters van het alfabet te noteren van A tot Z.
Gun jezelf dit leerrijk verzetje en doe het nu. Start de chronometer en noteer je tijd.

Draai nu het blad om en verdeel ook de keerzijde in drie kolommen.
Je herhaalt de oefening met dit belangrijk verschil dat je de kolommen nu niet in verticale richting vult, maar wel in horizontale richting. Dus in de eerste kolom schrijf je het cijfer 1 in de tweede teken je een vierkant, in de derde de letter A, om dan opnieuw te beginnen in de eerste kolom met het cijfer 2, een cirkel in de tweede kolom en de letter B in de derde kolom. En zo verder tot het einde.
Klaar? Start de chronometer.

Twee vaststellingen
Niet alleen zal je tot je verbijstering vaststellen dat de tweede aanpak veel langer duurt, maar ook dat de kans op fouten veel groter is. Dit omdat je brein continu een modus switch moet uitvoeren om de verschillende soorten informatie te verwerken.

Prille tekenen van een klimaatverandering?
Stilaan sijpelt het besef door dat deze 24/7 communicatiecultuur onhoudbaar is.

Vandaar wellicht dat bepaalde bedrijven hun medewerkers er toe aanzetten om af en toe de multi-media sluizen dicht te draaien. Dit zijn de eerste schuchtere signalen dat er een klimaatverandering op komst is tegenover de sociale media. Maar de beslissing ligt bij het individu. En dat zal wellicht niet volstaan. Misschien is er een evolutieproces op komst dat vergelijkbaar is met onze houding tegenover de auto. Niet zo lang geleden stond in Gent koning auto nog volop te pronken op de Graslei, de Vrijdagmarkt, de Korenmarkt en in de Veldstraat. Nu is die volledige zone autovrij. Wie het waagt om daar met de auto door te rijden riskeert behalve de boze blikken van de voetgangers en fietsers ook nog een bekeuring. Ik lees in de krant dat Mechelen en Lier een gelijkaardige politiek overwegen. Is het dan utopisch om te denken dat er op termijn zones zullen aangelegd worden waarin gsm en wifi stralen volledig geweerd worden?  Na de autoloze zones, nu ook internetloze zones?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten