woensdag 23 maart 2016

Struikelende zoekers?






Wat gaat er om in je geest als je op het eind van een chaotische dag als 22 maart in stilte gaat zitten?

Verdriet voor de onmenselijke pijn van de nabestaanden en de gekwetsten.
Verdriet en onbegrip voor wat mensen mensen kunnen aandoen.

En dan was ik enkel getuige vanop een veilige afstand, via radioberichten, tweets en televisiebeelden. Hoe beklemmend moet de pijn, de wanhoop en de woede niet zijn voor zij die er echt bij betrokken zijn?

Mens zijn?
Wellicht zijn er twee dingen die ons mensen van de meeste andere dieren onderscheiden: de goede vaardigheid om ons bewust te zijn van de gedachten, de emoties en het gedrag van onszelf en de anderen, en de kwaadaardige vaardigheid om er bewust een wellustig genoegen in te scheppen om de meest gruwelijke lichamelijke en psychologische pijn te veroorzaken bij de anderen.

Mededogen
Op zo’n moment is Tonglen misschien een zinvolle meditatie oefening?
Bij Tonglen adem je de pijn en het lijden van de anderen in en adem je mededogen en liefdevolle aandacht voor de anderen uit.

Verrast
Toen ik die oefening deed, was ik verrast toen mijn gedachten niet enkel uitgingen naar de honderden slachtoffers, maar toen plots ook de daders, hun moeders en vaders in mijn geest verschenen. Aanvankelijk voelde ik weerstand, tot geleidelijk de boodschap in mijn hoofd en mijn hart, ongepland van toon veranderde.

Struikelen
Bij het inademen voelde ik mededogen voor de struikelende zoeker die hier op dit stoeltje zit. Ik bedoel het goed, maar struikel soms over mijn onhandigheid, mijn onwetendheid, mijn onvolmaaktheid. Met verdriet, onbegrip en boosheid tot gevolg.

Bij het uitademen besefte ik dat ook de daders struikelende zoekers zijn, misleid door boosaardige gidsen, afgegleden op de morele ladder, overtuigd dat ze DE waarheid gevonden hebben.

Hopen
Ik hoop dat ik altijd een struikelende zoeker zal blijven en vrees de dag dat ik denk DE waarheid gevonden te hebben. Want wie denkt gevonden te hebben stopt met zoeken en wordt blind.

Toepassen

Ik neem mee voor om bij een moeilijke confrontatie met een gezinslid, vriend, collega of onbekende bij het inademen begripvol in gedachten te fluisteren: “Ik ben een struikelende zoeker”, en bij het uitademen de andere aan te kijken terwijl ik begripvol en zacht in gedachten fluister: “Jij bent een struikelende zoeker.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten