zondag 13 maart 2016

Ik was in de zevende hemel




De prille, heerlijke lentezon nodigde me deze morgen uit voor een staande meditatie buiten in de tuin.

Ik start nooit een meditatie met het doel om te ontspannen, of een bijzonder gevoel te ervaren of om inspiratie te hebben voor een tekst. Ik start met de intentie om mij zo volledig mogelijk open te stellen voor het voelen van de ervaring van het moment. En zo werd ik mij stap voor stap bewust dat ik in dit  moment zeven dimensies kon ervaren. En uit dit doelloos bewustzijn is deze tekst geboren.

Aarde
Ten eerste was er het voelen van mijn beide voeten op de grond, gedragen door de aarde die er met haar moederlijke zwaartekracht voor zorgt dat ik niet weggeslingerd word in de ruimte.  Want hoewel ik het niet voel, weet ik dat de aarde niet alleen rond haar as draait, maar ook met een duizelingwekkende snelheid rond de zon roteert en dat de Melkweg waar de aarde deel van uitmaakt  eveneens rond haar as draait in een universum dat steeds verder uitdijt. (Na mijn meditatie heb ik de snelheden even opgezocht. Zet je schrap, want het zijn cijfers die je normaal gezien zouden moeten doen duizelen. Rotatiesnelheid ter hoogte van België: 1.000 km per uur; rotatiesnelheid rond de zon: 107.000 km per uur of 30 km per seconde; rotatiesnelheid van de Melkweg: 995.000 km per uur.  En ik maar denken dat ik hier stilsta. Waaruit blijkt dat de werkelijkheid veel rijker is dan ik met mijn zintuigen kan bevatten).

Zon
Ten tweede voelde ik aan de voorkant van mijn lichaam de tintelende, deugddoende warmte van de opkomende zon in het Oosten. Mijn nietige aardse lichaam staat in contact met een overweldigend hemellichaam dat letterlijk barst van de energie.

Wind
Ten derde voelde ik de koelte van de Noordoosten wind op mijn rug. Onzichtbaar en toch tastbaar. Welke lange weg heeft  die wind al afgelegd voor hij mijn lichaam beroert? Hoeveel landen en grenzen heeft hij overschreden om mij te bereiken?

Vogels
Ten vierde hoorde ik aan mijn linkerzijde het vrolijke gekwetter van de vogels en het koeren van de duiven in het bosje. Is hun melodie niet rijker en vooral authentieker dan veel van het gekwetter op Twitter?

Auto’s
Ten vijfde hoorde ik aan mijn rechterzijde het gezoem van de auto’s op de ringweg een eindje verderop. Mensen onderweg naar andere mensen. Met welk gemoed, met welke verwachtingen zitten zij in hun auto? Welke gesprekken voeren zij?

Hemel
Ten zesde was ik me bewust van de open, heldere, staalblauwe hemel boven mij. Eindeloos hoog en wijd.

Verbondenheid

Ten zevende was ik me bewust van de rijkdom van het voelen van al die sensaties in mijn lichaam. Ik voelde de verbondenheid met de aarde, de wind, de vogels, de auto’s, de hemel. Is dat niet de rijkdom van het leven?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten