donderdag 25 februari 2016

De beschavingsindex in Vlaanderen is 5,7


In de politieke wereld groeit langzaam het bewustzijn dat het BNP niet de ideale maatstaf is om het welzijn van een samenleving te meten. Een aantal landen werken daarom met een index die het Bruto Nationale Geluk meet: een combinatie van  allerlei parameters die een indicatie zijn van het welzijn van de mensen.

In het kader van een boek waar ik momenteel aan werk, sprak ik met een verantwoordelijke bij uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts. Zij hebben onder meer  het laatste boek van Rudi Vranckx, Oorlog om de Geesten in portefeuille. Verkochte exemplaren: 20.000

Dezelfde dag zag ik in de krant de kijkcijfers (gluurcijfers?) voor Temptation Island: 360.000.

Als elke week 360.000 mensen bereid zijn om een half uur te besteden om naar een programma te kijken dat een antwoord zoekt op een even voorspelbare  vraag als: zou de kat de muis opeten als ze samen in een hokje zitten en zo ja, hoe lang zal de muis dan piepen en hoeveel bloed zal er vloeien en hoe zullen de andere muizen hierop reageren? 

Terwijl amper 20.000 mensen tijd willen maken om de oorlog van angst en argwaan te begrijpen, dan zegt dat naar mijn gevoel veel over het beschavingsniveau van de samenleving.


Daarom mijn conclusie: de beschavingsindex is in Vlaanderen: 5,7 procent (20.000/350.000 x 100 = 5,7)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten