dinsdag 26 januari 2016

Waarom ik drinkbekers verzamel



Mijn vriend en ex-Vlerick collega prof. Marc Buelens zei me ooit: “Ik vind dat iedereen een hobby moet hebben waarbij hij iets verzameld.” Vanuit die overtuiging is Marc ooit begonnen met het verzamelen van alle liedjes die tussen 1960 en 1969 een nummer één hit waren in Engeland. Het was een heerlijk hobby om overal waar hij kwam platenwinkels af te schuimen met zijn lijstje in de hand. “En toen kwam i-Tunes en mijn hobby was om zeep, want ik kon de liedjes gewoon downloden in de i-Tunes winkel. En daar is geen plezier meer aan.”

Micro-geluksmomentjes
Zelf verzamel ik al jaren drinkbekers, tot verdriet en wanhoop van Linda. Telkens ik op een leuke plek kom, probeer ik er een beker te vinden die mij kan herinneren aan die plek. Het begon ooit met een beker uit Cassis. Die is jammer genoeg een aantal jaren geleden tot scherven herleid. Ik heb bekers uit onder meer: Nafplio, New York, Stockholm, Londen, Liverpool en ook een kleurrijk kannetje met Vlinders uit Uzès. Dat laatste gebruiken we om het waterreservoir van de Nespresso machine bij te vullen.

Regelmatig haal ik zo’n beker uit de kast om er mijn thee uit te drinken. Telkens ik de beker zie en vastpak doe ik dat heel bewust, soms omvat ik hem zelfs met mijn beide handen als een teder gebaar van dankbare herinnering. Zo creëer ik tijdens de dag mijn micro-geluksmomentjes. (Dat woordje pikte ik vorige week op in een gesprek met Patrick Demoucelle. Kijk op http://www.demoucelle.com/nl/  als je meer wilt lezen over het inspirerende verhaal van Patrick en Anne-Marie.)

Twee vleugels
Mijn twee favorieten zijn enerzijds de zelf ontworpen beker met het verkeersbord SLOW (dat vraagt geen verdere uitleg, vermoed ik) en anderzijds de beker die ik meebracht van een cruise langs de Shetland eilanden. Op die kwetsbare beker in porselein (Echt Royal Doulton China, in de woorden van Hyacintt Bucket) staat de afbeelding van de papegaaiduiker. Een olijke, kleurrijke vogel die nesten bouwt in de steile rotsen van Shetland. Toen wij er passeerden waren we net een paar weken te laat. De vogels waren letterlijk gaan vliegen.

Ik hou van die beker omwille van de kleurrijke handgeschilderde afbeelding van de papegaaiduiker en omdat die vogel zijn vleugels spreidt. Dit herinnert me aan de twee vleugels van mindfulness: de eerste vleugel herinnert me aan de vraag hoe het met me is op dit moment, de andere vleugel met de vraag hoe ik omga met wat ik nu ervaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten