vrijdag 26 juni 2015

Een orgie in de champagnevelden





Onze nieuwe camper -Maurice gedoopt als eerbetoon aan mijn vader- maakt het mogelijk om er af en toe even tussenuit te glippen, “à l’improviste”.

Gastvrije boeren
Omdat we aangesloten zijn bij France Passion kunnen we Maurice gratis en veilig parkeren op unieke plekjes bij duizenden Franse fruit-, wijn-, olijf- of andere gastvrije boeren.
Zo stonden we afgelopen maandag tussen  de appelbomen in Cousances les Forges en dinsdag midden de wijnranken van champagne Albert  Beerens in Arrentières.

360° sensaties
Zittend in de opkomende zon op mijn vouwstoeltje, dronk ik gulzig met mijn ogen van het landschap: de glooiende hellingen vol mooi uitgelijnd wijnranken en de ochtendnevel in de vallei. De stilte was de geduldige drager van het gezoem, gefladder, getsjilp en geruis. Ik voelde in het diepste van mijn vezels de verborgen natuurkrachten die 360° rondom mij in alle stilte aan het werk waren; het leek wel of ik voelde hoe de jonge, groene druiven het zonlicht omarmden. Dit korte moment van intense verbondenheid met Moeder Natuur was een ware zintuigelijke- en bewustzijnsorgie om te koesteren.

Contrast
Net als ik deze regels heb ingetikt, hoor ik op de radio de eerste verslagen van het bloedbad in Sousse. Mensen die koelbloedig afgemaakt worden terwijl ze vredig liggen zonnen op het strand. Het contrast met het vredig tafereel van hierboven is pijnlijk en onvatbaar. Lafhartig geëxecuteerd worden tijdens je zuurverdiende vakantie, waar je wellicht al maanden verlangend naar uitgekeken hebt. Hoe blind en bloeddorstig kan de haat zijn van de mens tegenover zijn medemens?  De globalisering maakt de wereld tot een dorp. Niet alleen voor het toerisme, maar ook voor het terrorisme.


Het doet je beseffen dat ook in de angst, de pijn en de woede alle leven met mekaar verbonden is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten