donderdag 30 januari 2014

Een ozonkuur voor de geest in het Rosarium, Bever

Van ozon (chemisch symbool O3) is bekend dat het een desinfecterende werking heeft. Het wordt ook gebruikt voor het beschermen van voorverpakte voeding, om sporen van gisten uit de lucht te verwijderen. Bovendien beschermt de natuurlijke ozonlaag boven onze aardbol ons tegen een teveel aan UV-stralen.  Kortom: O3 heeft een belangrijke beschermende functie.

Dat O3 ook nuttig is voor de geest, konden we gisteren ervaren toen we ons met ons groepje bedrijfsleiders weer een dagje onderdompelden in de stilte van het Rosarium in Bever. Met O3 bedoel ik dan niet het chemisch element, maar wel de geesteshouding die we die dag hebben getraind: Openhartig Omarmen wat zich hier en nu Ontvouwt.

Dat betekent dat we oefenen om met mildheid, zonder oordelen of veroordelen, zonder afwijzen of hechten  te kijken naar wat er zich hier en nu in onze geest aanbiedt.
Als je dat doet, kan je drie belangrijke inzichten ontdekken.

De achtergrondruis
In de zestiger jaren ontdekten de wetenschappers in de laboratoria van Bell bij toeval dat het geluid en de warmte van de big bang (13,8 miljard jaar geleden) nog altijd hoorbaar is in het universum. Dit noemt men de kosmische achtergrondstraling. Ik heb me laten vertellen dat, als jij naar de sneeuw op je televisiescherm kijkt, een klein deel van die dansende spikkels de sporen zijn van die oerknal.  Sindsdien zeg ik nooit meer dat er is niets te zien is op televisie.
Als je de stilte binnentreedt zal je ontdekken dat er in je geest ook een permanente achtergrondruis te horen is: het gevoel van onvrede, onrust, omdat de dingen niet perfect zijn of niet lopen zoals wij zouden willen, omdat wij zelf niet perfect zijn, omdat de anderen niet perfect zijn. In de drukte en het lawaai van een doorsnee dag overstemmen en verdringen we dit geruis. Maar het is er wel en het heeft een grotere invloed op hoe we ons voelen en hoe we ons gedragen dan we beseffen.

De veranderlijkheid
Het tweede inzicht als je vanuit de stilte naar binnen kijkt is het komen en gaan van gedachten (ik moet morgen eerst en vooral verder werken aan mijn nieuw boek; ik mag de dingen die de meditatieleraar zonet gezegd heeft zeker niet vergeten), gevoelens (vreugde bij het denken aan ons vierde kleinkind dat vorige week geboren is, droefheid bij het besef dat de overleden papa van mijn schoondochter dit niet kan meemaken) verlangens (straks gaan we samen een glaasje champagne drinken; zijn die 45 minuten nu nog niet voorbij?), lichamelijke ongemakken(mijn onderrug doet pijn, mijn hartritme is weer onregelmatig), geluiden (het luiden van de kerkklok, het hoesten van mijn buurman). Niets van dat alles is blijvend. Het is een permanente golfbeweging van komen en gaan, intens en minder intens, eb en vloed.

Oncontroleerbaar
Het derde inzicht is dat ik zelf weinig of geen greep heb op de achtergrondruis en op de veranderlijkheid. Er is geen sturende ik die de touwtjes in handen houdt. Het is een automatische kettingreactie: het voelen van mijn ritmestoornissen en de bijhorende onrust en duizeligheid (lichamelijke sensatie)  maakt me droevig (emotie) en de bijhorende gedachte (je moet daar nu niet aan denken) is eigenlijk nutteloos, want ik denk er toch aan. Als ik al zo weinig controle heb op mijn innerlijke wereld, hoe wil ik dan controle hebben op de uiterlijke wereld? Dat is misschien wel het meest ontnuchterende, het meest confronterende van de drie inzichten.

Wat zich ontvouwt, ontvouwt zich, zonder dat daar ik daar greep op heb. Het enige waar ik enige controle over heb is waar ik mijn aandacht op richt en of ik die aandacht verrijk met ozon door Openhartig te Omarmen wat zich hier en nu Ontvouwt. Niet eenvoudig. Maar dat is zo voor elke training: of je nu je nu je biceps, je buikspieren of je uithoudingsvermogen traint: het vraagt altijd inspanning. Hoewel ik me kan voorstellen dat, mocht een vreemde het zaaltje betreden waar vijf mensen in lotus houding en met gesloten ogen in een kring zitten, hij of zij zich niet kan inbeelden dat wij ons aan het inspannen zijn.

Op de bodem van de oceaan
Mocht er een toestel bestaan dat het breingeruis in geluid en beeld kan omzetten, dan zouden we ons aan de zee wanen: met het gedreun van de golven en de wind in de achtergrond, Omarmt het blanke strand van onze aandacht Openhartig hoe eb en vloed zich Ontvouwen. Het strand staat in verbinding met de bodem van de oceaan en daar heerst altijd gemoedsrust, ongeacht hoe wild de storm ook tekeer gaat aan de oppervlakte.

Het deed weer deugd om enkele uren op het strand te zitten en contact te maken met de bodem. Het deed extra deugd omdat ik er niet alleen zat, maar me omringd voelde door mensen die me Openhartig Omarmden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten