vrijdag 23 maart 2018
Heb jij een repetitiekot?
We vinden het doodnormaal dat artiesten een
repetitiekot hebben, om hun samenspel te oefenen en om te schaven en te schuren
aan hun muzikale nummers.
We vinden het doodnormaal dat voetballers een
oefenterrein hebben en op oefenstage gaan om hun matchen voor te bereiden.
Hebben wij, mind workers, dan ook geen repetitiekot nodig om de processen in ons brein beter te begrijpen en onze basisvaardigheden zoals stabiliTEA, autenticiTEA, clariTEA en empaTEA te trainen en te verankeren dankzij de neuroplasticiteit van ons brein?
Want: ‘neurons that fire together, wire together’,
zoals aangetoond door menig breinscan.
Mijn repetiekot is een rustig plekje in huis,
waar ik me ongestoord kan terugtrekken om te SLOW’en. Daarnaast heb ik ook een
subliem repetitiekot in de Stiltehoeve in Moerkerke-Damme. De energie van die
dag van samen repeteren in de stilte, werkt nog dagenlang na en geeft me een
extra boost om ook thuis te blijven repeteren.
woensdag 21 maart 2018
Herinneringen aan een zolderkamer
Mijn kozijn Johan woonde in een klein, laag
huisje met een aanleunende schuur in Vierlinden, een landelijke wijk in
Evergem. De hooizolder in de schuur was een van onze favoriete speelplekjes. Ik
vond het heerlijk om te kijken hoe op een zonnige zomerse dag het gulle zonlicht
binnenviel door de spleten tussen de verweerde dakpannen. Een uitbundige
lichtbundel met daarin duizenden dartele, dansende stofdeeltjes.
Dat beeld kwam spontaan bij me op in mijn
ochtendmeditatie: in de lichtstraal van mijn bewustzijn zag ik mijn dansende gedachten
als stofdeeltjes komen en gaan.
En dan kwam het beeld van mijn vriend Marc
Michils, die de afgelopen maanden twee behoorlijk pittige operaties heeft
ondergaan.
En dan borrelde dat mooie zinnetje van Leonard
Cohen op:
“there is a crack in everything, that’s how the light gets in.”
Na dit half uurtje ochtendlijke verstilling typten
mijn haperende vingers de boven- en onderstaande tekst.
De stofdeeltjes zijn
letters geworden…
Lieve
krachtig kwetsbare vriend,
We begonnen destijds ons boek met die regel
van good old Leonard.
Een regel die we wellicht pas echt kunnen
bevatten als we zelf de “crack” hebben meegemaakt.
In het begin is er alleen de ruwe, brutale
pijn, de angst, de onzekerheid van die crack. De crack is een donkere kloof die
je soms dreigt te verzwelgen. Pas als na verloop van tijd het licht langzaam
begint door te schemeren, komt het besef dat de crack een breuklijn is, met
daarachter een nieuw begin.
De crack is een blijvend litteken, fysiek en
mentaal, waarvan de pijn (gelukkig) geleidelijk een vage herinnering wordt.
Wat (hopelijk) blijft is het licht.
Als je met de juiste lens naar het licht
kijkt, zie je het rijke spectrum aan kleuren. De kleuren van de regenboog. Het
licht van het thuiskomen in je eigen leven, je eigen relatie, je eigen gezin,
je eigen huis.
De rijke lichtstraal zal ongetwijfeld ook
doorschijnen in je nu al waardevolle engagement bij Kom op tegen Kanker.
With love
from me to you,
Erik
donderdag 15 maart 2018
Een bevrijdende les in de kunst van het
beeldhouwen
Ken jij de als-dan-gedachtengangen? Het zijn
kronkelende, eindeloze gangen waar wij mensjes vaak in verloren lopen. Ik toon
je enkele van mijn recente en oudere als- dan- gedachtengangen: “Als ik maar
wat trager zou spreken, dan zouden mijn lezingen nog beter zijn.” “Als mijn
linkerbeen niet zo haperde, dan zou ik me veel zekerder voelen.” “Als ik met
pensioen ben, dan zal ik me vrijer voelen.” Zo kan ik nog even doorgaan.
Natuurlijk is er niets fout met het streven
naar verandering, persoonlijke groei. De vraag is: is dat een verandering die
ikzelf wil, of die ik doe dat om anderen te behagen?
Anders gezegd: volg ik mijn eigen GPS of die van een ander? En vooral: is het echt zo dat ik enkel gelukkig zal zijn ALS die voorwaarden vervuld zijn?
Onze dag in de Nobele Stilte begon met een
uitnodiging van Björn om onze gedachtengangen even te bekijken in een proces
met drie kwaliteiten. Starten met het focussen van de aandacht om de nodige mentale
stabiliteit uit te bouwen. Blijven kijken met een open geest, geen deuren dichtgooien
of ramen sluiten. Wel de nodige afstand behouden om niet meegesleurd te worden
in de gedachtengangen. En als dat gebeurt, om telkens terug te keren naar de stabiele vertrekbasis. En tenslotte om daarbij een vriendelijk, vrolijk hart te
behouden.
Dit proces stelt je in staat om te beginnen schrappen: welke verhalen leiden tot niets, zijn gewoon ballast? Om zo tot je zuivere, pure kern te komen. Björn gebruikte het voorbeeld van Michelangelo, die zei dat het krachtige, elegante beeld van de David al vervat zat in het blok marmer. Hij moest enkel de overbodige stukken weghakken.
Het begint al door er die dag zelf bij te
zijn. Want daarvoor hebben 14 doorgaans drukbezette dames en heren af flink wat
moeten schrappen en schuiven in hun agenda om zich gewoon die dag vrij te maken.
Om dan even de klassieke seconden-klok te vergeten en te luisteren naar de nu-klok.
Elke ademhaling een nieuwe, verse kans. Elk stapje een uitnodiging om thuis te
komen.
In de nabespreking bleek dat elk van ons flink
had zitten kappen en houwen in onze verhalen. Zo hadden we het overbodige evenals
het essentiële minstens gezien en konden we er verder mee aan de slag.
Bij mij kwam op een bepaald moment het
indringend inzicht dat niet alleen bepaalde verhalen geschrapt konden worden,
maar dat op een bepaald moment ook de verhalenverteller zelf geschrapt zou worden.
Dat bracht mij bij vier vragen waarop ik wellicht nooit het antwoord zal weten:
hoe, waar, wanneer en met wie zal de verteller geschrapt worden? Ik weet het
niet en dat niet weten was niet beklemmend, maar gaf me ruimte.
Abonneren op:
Posts (Atom)