donderdag 26 april 2018

Een flits van verlichting?

In onze samenleving is er een eindeloos aanbod van mogelijkheden om onze geest te vermaken: van Netflix over gaming, soaps, Facebook, Pinterest en ga maar door. Wat die kanalen bieden is vaak niet meer dan kauwgom voor de ogen en de geest. We weten allemaal dat er een wereld van verschil is tussen het voedzame effect van een heerlijke, gezonde maaltijd of het kauwen op een kauwgom. De balans tussen het vermaken en het verVOLmaken van onze geest is duidelijk verstoord. Ik heb de indruk dat we meestal niet echt begaan zijn met het vervolmaken van ons mentaal kapitaal. 

Hoeveel van onze dagelijkse portie van 86.400 secondenbesteden we aan het vermaken en hoeveel aan het verVOLmaken van onze geest? 

Tijdens de 1200 seconden van mijn ochtendmeditatie werd ik me intens bewust van de immense uitgebreidheid van mijn bewustzijn. Ik was me niet alleen bewust van het zittend lichaam, maar ook van de kamer waarin ik zit, het huis, de buurt, de stad, het land, het continent, de planeet, het zonnestelsel, de melkweg, de cosmos… Een overweldigende ruimte met vooral veel leegte. En in die ruimte en die leegte schuilt mijn vrijheid om te kiezen hoe ik omga met wat zich daarin aanbiedt: mensen, objecten, geluiden, gebeurtenissen, verhalen… Die vrijheid niet alleen kennen met mijn hoofd, maar gewaar zijn met mijn hele lichaam en geest: dat ervaar ik als een flits van verlichting. Dat heb ik nog maar zelden ervaren als ik mijn geest aan het vermaken ben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten