dinsdag 11 februari 2020


Wat is het mooiste cadeau voor jezelf en anderen?

Ik verklap het je verderop. Eerst even melden dat eind deze maand bij Lannoo/Campus het nieuwe boek verschijnt van Joost Callens, CEO van bouwbedrijf Durabrik. Ik had het voorrecht om urenlang met Joost te praten om de ervaringen, inzichten en plannen na zijn voettocht naar Santiago de Compostela neer te pennen in een boek met als titel: "De zoekende leider, uitnodiging voor een zoektocht naar je kern."

Joost gebruikte zijn maandenlange trektocht om te reflecteren over zijn leven, meestal alleen maar ook regelmatig met gasten die hij had uitgenodigd: zijn coach, zijn meditatieleraar, zijn ouders, zijn zonen, zijn studievrienden en vriendinnen en tenslotte zijn voltallig directieteam.

Zijn vijftigste verjaardag was het ideale moment om even stil te staan en vooruit te blikken. De leidraad bij deze zoektocht was Ikigai, een Japanse wijsheid die zegt dat je kern, je roeping, zich bevindt op het snijpunt waar de antwoorden op vier vragen samenvallen:
- wat doe ik graag, waar word ik nooit moe van?
- wat kan ik goed, waar liggen mijn talenten?
- waar kan ik steun voor vinden of waar kan ik voor betaald worden?
- wat kan ik bijdragen aan de samenleving, de wereld?

Om deze vier fundamentele vragen te beantwoorden is het noodzakelijk dat jij jezelf de tijd gunt om te vertragen en te verdiepen. 

Tijd is het mooiste cadeau dat jij jezelf en anderen kan schenken. 

Tijd is de verrijkende ruimte voor aandacht, aanwezigheid, verdieping en verbondenheid.

Gun jezelf dat cadeau.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten