donderdag 29 januari 2015

Sitting in the RAIN?

Wie me kent weet dat ik een voorliefde heb voor letterwoorden, omdat dit handige ezelsbruggetjes zijn voor mijn vergeetachtige geest.

Af en toe gebruik ik bij mijn ochtendmeditatie een app op mijn iPhone, Buddify genaamd.
Daarin gebruikt men oa het acroniem RAIN om het proces van omgaan met emoties te beschrijven.
Ik vind het best handig en wil het via deze weg met jullie delen.

RAIN

Recognise

Wat voel ik nu in mijn lichaam?
Waar voel ik dit?
Welke emotie ervaar ik? 
Welke gedachten merk ik op?
Benoem die gevoelens, emoties en gedachten

Accept

Het is er, dus geen verzet, geen verwijt
Zie het zoals het is

Investigate

Kijk dieper
Wat voel ik nog in mijn lichaam?
Wat schuilt er onder die emoties?
Wat is/zijn de achterliggende gedachte(n)?
Gewoon opmerken wat zich nog aandient, zonder analyseren

Non-personal

Je er niet mee identificeren
Zie het komen en gaan
Neem een hemelsbreed perspectief 
De gevoelens, emoties en gedachten zijn wolken die bewegen, die voorbij drijven
Zie de ruimte er achter, er omheen (the sky has no limit)

Ik kijk nu met andere ogen naar de regen.
Ik vind af en toe even "sitting in the rain" heilzaam voor mijn onrustige geest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten