vrijdag 20 juni 2014

Zee zijn met de zee

De vakantie staat voor de deur. Misschien ga jij wel naar één of andere nabije- of verder afgelegen, volkse- of meer mondaine zee?
Dan nodig ik je uit om, terwijl je die grote plas overschouwt, de volgende gedachten te overwegen.

Alle leven komt uit zee. Dus: jij en ik komen uit de zee. Als je daar meer wilt over weten: lees dan "De vis in ons" van Neil Shubin.

De zee is altijd in beweging.
Onze geest is altijd in beweging.
De zee maakt golven, die gaan en komen.
Onze geest maakt gedachten die gaan en komen.
De zee kent hoogtij en laagtij.
Onze geest kent hoogtes en laagtes.
Hoe hevig het ook stormt aan de oppervlakte,
diep beneden is de zee altijd rustig.
Hoe hard het ook waait en stormt in mijn hoofd,
in het diepste van mijn geest is er altijd rust.
Zelfs als ik die rust even niet kan voelen
weet ik dat ze er is,
want ik ben een kind van de zee.

Om dit besef musicaal te ondersteunen raad ik je aan te luisteren naar één van de
pareltjes van Toon Hermans:
Ga met me mee
geef me je hand
samen naar het strand
zee zijn met de zee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten